작성일
2025.03.09
수정일
2025.03.09
작성자
예술대학
조회수
190

가호 골적(骨笛 골약骨龠) 예술의 당대 재구성과 실천

예술과 문화 The Journal of Arts and Culture
통권 제7호 | 2025년 2월
ISSN: 2799-9084
5-19(15pages)

이염혜
가호 골적(骨笛 골약骨龠) 예술의 당대 재구성과 실천

본고는 주로 고대 음악이 당대에 계승되고 발전하는 문제를 탐구하였다. 첫 번째 부분은 현대 중한 고악의 계승과 발전 상황, 사학 연구 와 고악 공연 간의 격차, 이론과 실천상의 어려움, 그리고 해결 가능성을 간략하게 소개하였다. 두 번째 부분은 고대 악기인 가호 골약에서 착안하여 골약예술 재구성의 동인, 즉 "골약은 오성의 주재자,팔음의 지도자, 십이율려의 본원, 칠성의 구비(五聲之主宰,八音之領袖,十二律呂之本源,七聲具備)", 중화예악문명의 중요한 표지임을 논술하였다. 세 번째 부분에서는 골약예술 재구성의 이론적 기초에 대해 논의했다. 즉 회고음악(懷古音樂)의 이론 견인과 습근평전통문화신론(習近平傳統文化新論)의 현실지도는 한 폭의 골약 소리 재구성의 효과적인 경로를 그렸다. 네 번째 부분에서는 평정산대학교 골약예술 재구성의 실천 사례인 《고응풍운》의 창작리념, 창작의거, 무대표현 등을 묘사하고 학술성, 실천성, 혁신성, 현대성의 다차원이 융합된 고대음악전승혁신의 타당성실천방법을 제기하였다.

■ 주제어: 골약예술, 재구성, 고악, 회고음악, 고응풍운

This paper primarily investigates the issues surrounding the inheritance and development of ancient music in contemporary society. The first section provides a concise overview of the current state of ancient music’s inheritance and development in both China and Korea, emphasizing the significant gap between theoretical research and practical performances within this field, as well as numerous challenges faced in both theoretical and empirical studies. In light of these circumstances, academic communities in both Korea and China are actively seeking solutions to broaden possibilities. The second section begins with an examination of the ancient musical instrument “Jiahu Guye”, discussing the motivations for renewed attention to and study of “Guye” art today; specifically, that “Guye” holds a central position within traditional Chinese musical concepts such as the “Five Tones” and serves as a leading instrument among the “Ba Yin(Chinese musical instruments classification)”, providing essential artifacts for establishing the theory of “Twelve Lü”. Furthermore, this instrument is capable of producing a complete seven-note scale, which represents a crucial symbol of ancient China's ritualistic musical civilization. The last part describes the creative concept, creation basis, and stage performance of the practical case of the reconstruction of “Guyue” art at Pingdingshan University, “Guying Fengyun”. A feasible practical method for the inheritance and innovation of ancient music that integrates academic, practical, innovative, and modern aspects has been proposed.



■ Keyword: Guye Art, Reconstruction, Practice, Ancient music, Gu Ying Fengyun
첨부파일