작성일
2024.09.01
수정일
2024.09.01
작성자
예술대학
조회수
26

중국 관룽지구(关陇地区) 정월대보름 의식 《지사화(地社火)》 고찰

예술과 문화 The Journal of Arts and Culture
통권 제6호 | 2024년 8월
ISSN: 2799-9084
5-22(18pages)

풍함
중국 관룽지구(关陇地区) 정월대보름 의식 《지사화(地社火)》 고찰

중국의 ‘관룽지구’는 넓은 면적에 다양한 지형적 특징을 담고 있으며, 특수한 지리적 위치 때문에 왕실의 수도가 여러 차례 건설되기도 했다. 이 지역은 오랫동안 토지에 의존하여 민중들의 생명과 생존을 유지해 왔으며, 토지를 숭배하고 감상하는 심리적인 이유로 토지를 중심으로 하는 의식이 풍부하여 시대마다 궁궐에서 민간에 이르기까지 다양한 조직을 두어 제사를 지냈다. 그 중 ‘사화(社火)’는 민간의식에서 유래한 것으로, 장소를 가리지 않고 강렬한 즉흥 창작을 동반하여 지역의 대표적인 민간《지사화》 행사로 자리 잡았다. 《지사화》 는 발달 과정에서 두 가지 상대적으로 고정된 형식을 갖추게 되는데, 현재 지사화에 대한 연구는 대부분 일부 독립된 내용에 국한되어 있으며 의식 과정 전체를 포괄하지는 않다. 이에 본 연구에서는 ‘관롱지구 지사화’ 의식의 기원과 역사를 개괄하고, 의식전반에 걸쳐 지역예술의 응용을 연구하고, 의식의 개념과 의의를 분석하였다.
‘사화(社火)’라는 용어는 송나라에서 처음 시작되었으며, 처음에는 ‘사일(社日)’에 행해지는 오락 활동을 가리켰다. 구체적으로 ‘사화’ 는 민간이 제사나 명절에 행하는 연예 활동을 의미하며, 내용이 풍부하고 재미도 있어 해당 지역의 민속 기예와 연계하여 행하기 때문에 공연 방식이 매우 유연하다. 당송 시대 이후 번거로운 종교 제사 절차가 민간에 유입되면서 오락성도 높아졌고, 여러 민간 예술 형식을 흡수하는 가운데 공연 형식도 크게 변화하여 오늘에 이르고 있다.
‘관롱지구 지사화’ 를 중심으로 그 특징을 살펴보면, 첫째,《지사화》는 지역 ‘희곡(戏曲)’과 ‘징북음악(锣鼓音乐)’의 중요한 전파 방식으로, 형식화된 음악을 대중의 생활에 더 가깝게 만들고 더 많은 사람들의 관심과 사랑을 불러일으켰다. 둘째,《지사화》는 온전한 스토리와 함께 현지 음악과 춤의 특징을 절묘하게 조화시켰을 뿐만 아니라, 즉흥적인 창작을 가미하여 각기 다른 기예의 자유로운 연결과 조합으로 공연의 하이라이트를 더하였다. 또한 서로 다른 장르의 공연들 간에 상호 작용성을 갖게 하며, 다양한 민속예술을 하나로 묶어 발전과 계승에 참고할 수 있도록 하였다. 즉,《지사화》는 관룽지역의 대표적인 민속 예술의 복합체로서 상징적인 예술 적 요소가 많이 적용되고 있으며, 초기 제사에서 관룽지역의 민속음악과 무용의 특징을 수렴하여 발전하였으며, 이후 개량을 통해 시대의 변화에 발맞춰 민간예술의 혁신을 이루었다.

■ 주제어: 관룽지구, 토지, 제사, 사화, 지사화

China's "Guanlong District" has a vast area, which contains a variety of topographical features, and because of its special geographical location, the capital of the Chinese royal family has been built here many times. This area has long relied on land for the life and survival of its people, and land-centered rituals are abundant for psychological reasons such as worship and appreciation of land. Among them, in each era, various organizations from the court to the people were established to hold ancestral rites, and "SheHuo" evolved from folk rituals. Among the many ceremonies, Sesame Flower has become a representative folk "Di SheHuo" event in the region because of its location and strong improvisation. In the development of "Di SheHuo", two relatively fixed forms are gradually formed, but most of the research on spraying flowers is limited to some parts and does not cover the whole ritual process. Therefore, this study summarizes the origin and history of the ceremony, studies the application of local artistic symbols in music and dance, and analyzes the concept and significance of the ceremony.
The term "SheHuo" originated in the Song Dynasty, originally referring to entertainment activities held in the "SheRi", specifically, the performance activities of the people during ancestral rites or festivals, in connection with the folk arts in the region. Therefore, not only is the content of the performance rich and interesting, but the way the performance is also very flexible. After the Tang and Song dynasties, after the cumbersome religious ritual procedures flowed into the people, the entertainment of the ritual was also improved. After absorbing various folk art forms, the performance forms of various civil organizations have also changed dramatically and continue to this day.
This paper mainly focuses on the "Guanlong Districts´s DiSheHuo" vestigate its characteristics. First of all, "DiSheHuo" is an important communication method of local "Qing Qiang" and "LuoGu music", which makes formalized music closer to the life of the masses and attracts more people's attention and likes. Secondly, "Di SheHuo" not only has a complete storyline, not only cleverly integrates the characteristics of local music and dance, but also adds improvisation, and then connects and combines different skills freely to add highlights to the performance. Doing so not only makes the different types of performances interactive, but also makes the iconic elements a collection, which provides a reference for development and inheritance. In other words, "DiSheHuo" is a comprehensive collection of folk music and dance characteristics from early sacrifices, which not only can keep up with the changes of the times, but also provide ideas for the innovation of folk art.

■ Key words: Guanlong Districts, land, sacrificial activities, SheHuo,Di SheHuo
첨부파일